yoga voor de bekkenbodem

Herstel je spierkracht met yoga voor de bekkenbodem
Een goede spierspanning van de bekkenbodem is belangrijk. De hele buikinhoud rust op de bekkenbodem die uitsluitend uit spieren bestaat. Te veel spierspanning maar ook te weinig spierspanning leidt tot vervelende klachten, waaronder ongewild urineverlies.
Een op de vier vrouwen ervaart weleens ongewild urineverlies. Het meest voorkomend (60 procent) is inspanningsincontinentie, het verliezen van urine bij niezen, hoesten, lachen of inspanning.

In deze yoga practice doe je gerichte oefeningen voor het versterken van de bekkenbodemspieren en hun relatie met andere spieren waaronder diafragma’s en kringspieren. Hierdoor kun je veel bekkenbodemklachten voorkomen of verlichten. Daarnaast is een goede werking van de bekkenbodem onmisbaar bij het uitvoeren van yoga houdingen. Een goede bekkenbodem geeft je lichaam een stevige basis en een stabiele houding, zowel fysiek als mentaal.

Yoga voor de bekkenbodem richt zich op het versterken van verzwakte (kring)spieren, diafragma’s en spierketens en is heel geschikt wanneer je net bevallen bent, incontinentieproblemen hebt, ongewild urine verliest als je hoest of lacht, of preventief aan een goede bekkenbodem wilt werken. Want je hoeft natuurlijk niet te wachten tot je bekkenbodemklachten hebt. Voorkom klachten en hou de bekkenbodem op de juiste spanning.

En wil je meer uit de yoga houdingen halen? Begin dan met het trainen (het beheersen) van je bekkenbodem en de kringspieren!

Datum:      Tijd:        Kosten:         Aanmelden: